Een (2e hands) mountainbike kopen.
Yep, de kogel is door de kerk. Na een keer (of vaker) geprobeerd te hebben op een gehuurde of geleende mountainbike, ben je om! Het is tijd voor een eigen.
En nu? Even snel rondgekeken en ja hoor, een mountainbike kun je nieuw vanaf een paar honderd euro tot meer dan tien duizend euro krijgen....
En 2e hands? Ook daar kunnen de prijzen nog gewoon in de vele duizenden euro's lopen. Wat is wijsheid, waar moet ik op letten wanneer ik voor een 2ehands ga?
Meest eenvoudige is naar de fietsenwinkel. Je mag er vanuit gaan dat de fiets in technisch goede staat is en een groot voordeel: wanneer er iets niet klopt, kun je altijd even terug. Service. Maar ook de fietsenmaker moet een boterham verdienen, je kunt wellicht een paar euro besparen wanneer je particulier gaat kijken. Maar dan zijn ook de risico's voor jouw.
Goed, we gaan er wel voor. Waar letten we dan op? Hoe bepalen we (zo goed mogelijk) de technische staat van de mountainbike?
Budget
Allereerst: ja, je kunt redelijk 'leeg' lopen op het kopen van een MTB. En vergeet niet: met alleen de fiets ben je er niet. Je hebt ook nog een helm, kleding, bidon en nog wat meer nodig (zie ook ons kleding advies). Het komt er wel bij.
Het is dus niet eenvoudig om een bedrag te noemen, wat je kwijt bent voor een mountainbike. En alles is persoonlijk.
Met een kluitje het riet in dus. :-) Laten we toch eens proberen.
Neem je tijd
Het eerste jaar ga je heel veel leren. Wat voor een mountainbiker ben je : lekker 'bosfietsen' of juist technische uitdagingen. Hard fietsen, wat minder hard. Stunten of juist met beide wielen aan de grond. Het kan nogal van invloed zijn op het type fiets dat het beste bij je past.
Adviezen van een ieder aanhoren is een goede start. Laat je niet gek maken door allerlei goedbedoelde adviezen over afmontages, merken en wat nog meer. Voor een paar honderd euro kun je heel veel plezier hebben. Na (ongeveer) een jaar kun je veel beter op een rij zetten wat je wensen en eisen zijn en welk budget daar bij hoort. Gun jezelf die tijd. Mountainbiken is een veelzijdige sport. Leer jezelf kennen op de fiets en kies daar een bijpassende fiets bij.
En zoals altijd bij iets kopen, als het te mooi klinkt om waar te zijn... grote kans dat dat het ook is. Waar je natuurlijk altijd geluk kunt hebben.
Dus waar let je dan op?
(reparatie/onderhouds) facturen
Onze ervaring leert dat een MTB die particulier in de (2ehands) verkoop gaat, veelal zijn laatste (goede/grote) onderhoudsbeurt alweer een tijdje terug heeft gehad. De verkoper besluit meestal niet van de een of andere dag dat de MTB weg kan, zeker niet na een onderhoudsbeurt. Dat hoeft zeker niet erg te zijn. Maar een goedgebruikte MTB kent snel een onderhoud van tussen de 100 euro naar de 200 en soms wel meer. Ketting, tandwielen vervangen. Het gaat dan al snel.
Vraag om beschikbare facturen om je wat meer zekerheid te geven.
Maar houd daar rekening mee in de koopprijs. Het is helemaal niet erg om die net gekochte mountainbike een onderhoudsbeurt te moeten geven, als de eind prijs dan nog maar in verhouding is. En wat die eindprijs dan is? Dat is niet zo op voorhand te noemen: hoe oud is de fiets, welk merk, uitvoering enz. bepalen ook de prijs.
Tandwielen
Je hebt voor en achter met tandwielen te maken. Achter heb je dan ook nog je derailleur (dat 'aanhangsel' achter waarmee je kunt schakelen).
Voor allen geldt: afgestomt, scherpe puntjes, dan zijn ze aan vervanging toe.
Achter (de cassette)
Als de kransjes (dat zijn de losse tandwieltjes van de cassette) afgestompt zijn en zeker als de ketting regelmatig overslaat moet de cassette worden vervangen.
Hieronder links een versleten achtercassette. Rechts een nieuwe.
|
![]() |
Derailleur
Daar geldt hetzelfde voor; een ninjaster fietst niet zo fijn meer.
Links is nieuw. In het midden is aan vervanging toe. Rechts: echt te laat.
Voorbladen
De kettingbladen (voorbladen) gaan veel langer mee. Deze mogen (mag, enkelvoud voor de nieuwe fietsen) vervangen worden wanneer de tandjes puntig worden.
Hieronder op de foto is het bovenste kettingblad aan vervanging toe. Daaronder een nieuw kettingblad.
Ketting
Vroeger werd de kettingslijtage vaak als volgt gecontroleerd: men legde de ketting op het grootste kettingblad, en probeerde de ketting aan de voorzijde van het kettingblad op te tillen. Volgens een vuistregel was de ketting aan vervanging toe als hij meer dan 3mm kon worden opgetild. Een tandje is hierbij helemaal zichtbaar. Een (praktisch) nieuwe ketting zul je haast niet omhoog kunnen tillen.
Ketting en tandwielen slijten op elkaar in. Wanneer de een of de ander is versleten, weet je eigenlijk wel zeker dat je alles moet vervangen. Zeker wanneer je het ketting aan de voorkant helemaal kunt optillen en een tandje bloot kunt leggen: dan is er een grote zekerheid voor het vervangen van de rest van de tandwielen.
Remmen
Niet alleen je remkracht wordt op den duur minder. Je gaat je ook ontzettend ergeren aan dat irritante, schurende geluid. Tijd om je blokken te vervangen.
Je ziet twee soorten remmen, de blokjes op de velg en de modernere schijfremmen. Deze laatste remmen in de regel vele malen beter.
Hieronder versleten remblokjes.
Wanneer moet je nu je blokken van schijfremmen vervangen? Je kunt door de remklauw heen kijken hoeveel remvoering je nog hebt, bij twijfel kun je de remblokken even demonteren. Als de remvoering dunner is dan een bankpasje is het aan te raden deze te vervangen voor nieuwe blokken. Dit laatste is bij een bezichtiging wat lastig, maar probeer door de remklauw te kijken of je iets ziet. Op je telefoon zit waarschijnlijk een felle zaklamp, gebruik die.
Schakelwerk
De versnellingen kun je testen door natuurlijk die testrit te maken.
Elke klik met je versnellingshendel moet ervoor zorgen dat de fietsketting onmiddellijk naar het volgende tandwiel springt.
Wanneer ook nog eens het ketting nog doorslaat, dan weet je dat er zeker wat aan de hand is met of het ketting of ook de tandwielen.
Banden
Inspecteer de banden op scheuren, sneetjes, blaren en slijtage. Controleer ook hoe de banden op de velg liggen. Er zitten lijnen onderaan de zijwanden die helemaal rondom net boven de velgrand moeten zitten. Als ze onder de velgrand zakken of erboven uitsteken, zit de band niet goed.
Draai ook de wielen rond. Controleer hiermee of er een 'slag' of 'boggel' in zit. Dat kan de band zijn die er niet goed om ligt, maar het kan ook de velg zijn die niet op orde is. Of dit repareerbaar is, is vaak alleen door de fietsenmaker te bepalen.
echt wel versleten....
Wielen
Oudere mountainbikes hebben vaak 26 inch wielen. Gangbaar is tegenwoordig 29 inch en daartussen heb je de 27,5 inch. Zie ook de uitleg over de mountainbike wielen. Probeer op zijn minst voor minimaal 27,5 te gaan. 26 inch wielen zijn gedateerd. Dat maakt niet dat je daar het mountainbiken niet op kunt leren, maar de prijs moet dan wel heel erg op orde zijn. En we zien in de praktijk toch dat na onze mening deze gedateerde montage te duur wordt aangeboden.
Kleinere mountainbikes zitten overigens veelal de kleinere 26inch wielen.
Merk
Zoals met alle producten kennen we ook de betere en minder betere merken mountainbikes. De betere mountainbike is licht(er), betere afmontage. De mindere mountainbike het tegenovergestelde. En dat vertaalt zich terug in een prijskaartje. Een A-merk 2e hands MTB kan (is) vaak duurder zijn dan een nieuwe minder bekend merk MTB. Maar daartegenover staat dan wel dat bij een nieuwe mountainbike je wel zekerheid van garantie hebt.
Helder?
Tja, zeker als leek zie je al snel door de bomen het bos niet meer. En het is allemaal niet zo zwart wit. Dat ene koopje heeft net wel een groot onderhoudsbeurt gehad. Die a-merk mountainbike valt wel uitelkaar. Af en toe is het ook een beetje geluk hebben.
Vraag die ene (of meerdere) fanatieke mountainbiker; hij of zij wil je vast op weg helpen. Of ga gezellig samen kijken naar de mountainbike die je op het oog hebt.
Belangrijk; bepaal je budget. Er is altijd een mountainbike bij te vinden.
Doe je ervaring op en bepaal voor jezelf of je het waard vindt om een groter budget te gaan inzetten