- Een mountainbike kopen
- Maatbepaling MTB
- Hardtail of Fully MTB
- Wielmaat MTB
- Onderhoud en controle MTB
Een (2e hands) mountainbike kopen.
Yep, de kogel is door de kerk. Na een keer (of vaker) geprobeerd te hebben op een gehuurde of geleende mountainbike, ben je om! Het is tijd voor een eigen.
En nu? Even snel rondgekeken en ja hoor, een mountainbike kun je nieuw al vanaf een paar honderd euro tot meer dan tien duizend euro krijgen....
En 2e hands? Ook daar kunnen de prijzen nog gewoon in de vele duizenden euro's lopen. Wat is wijsheid, waar moet ik op letten wanneer ik voor een 2ehands ga?
Meest eenvoudige is naar de fietsenwinkel. Je mag er vanuit gaan dat de fiets in technisch goede staat is. En een bijkomend voordeel: wanneer er iets niet klopt, kun je altijd even terug. Service. Maar ook de fietsenmaker moet een boterham verdienen, je kunt wellicht een paar euro besparen wanneer je particulier gaat kijken. Maar dan draag je ook de risico's.
Goed, we gaan er wel voor. Waar letten we dan op? Hoe bepalen we (zo goed mogelijk) de technische staat van de mountainbike?
Budget
Allereerst: ja, je kunt redelijk 'leeg' lopen op het kopen van een MTB. En vergeet niet: met alleen de fiets ben je er niet. Je hebt ook nog een helm, kleding, bidon en nog wat meer nodig (zie ook ons kleding advies). Het komt er wel bij.
Het is dus niet eenvoudig om een bedrag te noemen, wat je kwijt bent voor een mountainbike. En alles is persoonlijk.
Met een kluitje het riet in dus. :-) Laten we toch eens proberen.
Neem je tijd
Het eerste jaar ga je heel veel leren. Wat voor een mountainbiker ben je : lekker 'bosfietsen' of juist technische uitdagingen. Hard fietsen, wat minder hard. Stunten of juist met beide wielen aan de grond. Het kan nogal van invloed zijn op het type fiets dat het beste bij je past.
Adviezen van een ieder aanhoren is een goede start. Laat je niet gek maken door allerlei goedbedoelde adviezen over afmontages, merken en wat nog meer. Voor een paar honderd euro kun je heel veel plezier hebben. Na (ongeveer) een jaar kun je veel beter op een rij zetten wat je wensen en eisen zijn en welk budget daar bij hoort. Gun jezelf die tijd. Mountainbiken is een veelzijdige sport. Leer jezelf kennen op de fiets en kies daar een passende fiets bij.
En zoals altijd bij iets kopen, als het te mooi klinkt om waar te zijn... grote kans dat dat het ook is. Waar je natuurlijk altijd geluk kunt hebben.
Dus waar let je dan op?
(reparatie/onderhouds) facturen
Onze ervaring leert dat een MTB die particulier in de (2ehands) verkoop gaat, veelal zijn laatste (goede/grote) onderhoudsbeurt alweer een tijdje terug heeft gehad. De verkoper besluit meestal niet van de een of andere dag dat de MTB weg kan, zeker niet na een onderhoudsbeurt. Dat hoeft zeker niet erg te zijn. Maar een goedgebruikte MTB kent snel een onderhoud van tussen de 100 euro naar de 200 en soms wel meer. Ketting, tandwielen vervangen. Het gaat dan al snel.
Vraag om beschikbare facturen om je wat meer zekerheid te geven.
Maar houd daar rekening mee in de koopprijs. Het is helemaal niet erg om die net gekochte mountainbike een onderhoudsbeurt te moeten geven, als de totaal prijs dan nog maar in verhouding is. En wat die prijs dan is? Dat is niet zo op voorhand te noemen: hoe oud is de fiets, welk merk, uitvoering enz. bepalen ook de prijs.
Tandwielen
Je hebt voor en achter met tandwielen te maken. Achter heb je dan ook nog je derailleur (dat 'aanhangsel' achter waarmee je kunt schakelen).
Voor allen geldt: afgestomt, scherpe puntjes, dan zijn ze aan vervanging toe.
Achter (de cassette)
Als de kransjes (dat zijn de losse tandwieltjes van de cassette) afgestompt zijn en zeker als de ketting regelmatig overslaat moet de cassette worden vervangen.
Hieronder links een versleten achtercassette. Rechts een nieuwe.
Derailleur
Daar geldt hetzelfde voor; een ninjaster fietst niet zo fijn meer.
Links is nieuw. In het midden is aan vervanging toe. Rechts: echt te laat. Hoe merk je dat in het fietsen? Schakelen gaan niet soepel meer, ketting kan aflopen enz.
Voorbladen
De kettingbladen (voorbladen) gaan veel langer mee. Deze mogen (mag, enkelvoud voor de nieuwe fietsen) vervangen worden wanneer de tandjes puntig worden.
Hieronder op de foto is het bovenste kettingblad aan vervanging toe. Het rode bijgetekende stukje is al helemaal weggesleten. Daaronder een nieuw kettingblad.
Ketting
Vroeger werd de kettingslijtage vaak als volgt gecontroleerd: men legde de ketting op het grootste kettingblad, en probeerde de ketting aan de voorzijde van het kettingblad op te tillen. Volgens een vuistregel was de ketting aan vervanging toe als hij meer dan 3mm kon worden opgetild. Een tandje is hierbij helemaal zichtbaar. Een (praktisch) nieuwe ketting zul je haast niet omhoog kunnen tillen.
Ketting en tandwielen slijten op elkaar in. Wanneer de een of de ander is versleten, weet je eigenlijk wel zeker dat je alles moet vervangen. Zeker wanneer je het ketting aan de voorkant helemaal kunt optillen en een tandje bloot kunt leggen: dan is er een grote zekerheid voor het vervangen van de rest van de tandwielen.
Remmen
Niet alleen je remkracht wordt op den duur minder. Je gaat je ook ontzettend ergeren aan dat irritante, schurende geluid. Tijd om je blokken te vervangen.
Je ziet twee soorten remmen, de blokjes op de velg en de modernere schijfremmen. Deze laatste remmen in de regel vele malen beter en hebben minder last van bv nat weer.
Hieronder versleten remblokjes. Links is op orde. Rechts: nog even en het is metaal op metaal. En dan zijn ook je remschijven aan vervanging toe.
Wanneer moet je nu je blokken van schijfremmen vervangen? Je kunt door de remklauw heen kijken hoeveel remvoering je nog hebt, bij twijfel kun je de remblokken even demonteren. Als de remvoering dunner is dan een bankpasje is het aan te raden deze te vervangen voor nieuwe blokken. Dit laatste is bij een bezichtiging wat lastig, maar probeer door de remklauw te kijken of je iets ziet. Op je telefoon zit waarschijnlijk een felle zaklamp, gebruik die.
Schakelwerk
De versnellingen kun je testen door natuurlijk een testrit te maken.
Elke klik met je versnellingshendel moet ervoor zorgen dat de fietsketting onmiddellijk naar het volgende tandwiel springt.
Wanneer ook nog eens het ketting nog doorslaat, dan weet je dat er zeker wat aan de hand is met of het ketting of ook de tandwielen.
Banden
Inspecteer de banden op scheuren, sneetjes, blaren en slijtage. Controleer ook hoe de banden op de velg liggen. Er zitten lijnen onderaan de zijwanden die helemaal rondom net boven de velgrand moeten zitten. Als ze onder de velgrand zakken of erboven uitsteken, zit de band niet goed.
Draai ook de wielen rond. Controleer hiermee of er een 'slag' of 'boggel' in zit. Dat kan de band zijn die er niet goed om ligt, maar het kan ook de velg zijn die niet op orde is. Of dit repareerbaar is, is vaak alleen door de fietsenmaker te bepalen.
echt wel versleten....
Wielen
Oudere mountainbikes hebben vaak 26 inch wielen. Gangbaar is tegenwoordig 29 inch en daartussen heb je de 27,5 inch. Zie ook de uitleg over de mountainbike wielen. Probeer op zijn minst voor minimaal 27,5 te gaan. 26 inch wielen zijn gedateerd. Dat maakt niet dat je daar het mountainbiken niet op kunt leren, maar de prijs moet dan wel heel erg op orde zijn. En we zien in de praktijk toch dat na onze mening deze gedateerde montage te duur wordt aangeboden.
Kleinere mountainbikes zitten overigens veelal de kleinere 26inch wielen. Dat heeft te maken met het formaat fiets en daardoor is het een prima keuze.
Merk
Zoals met alle producten kennen we ook de betere en minder betere merken mountainbikes. De betere mountainbike is licht(er), betere afmontage. De mindere mountainbike het tegenovergestelde. En dat vertaalt zich terug in een prijskaartje. Een A-merk 2e hands MTB kan (is) vaak duurder zijn dan een nieuwe minder bekend merk MTB. Maar daartegenover staat dan wel dat bij een nieuwe mountainbike je wel zekerheid van garantie hebt.
Helder?
Tja, zeker als leek zie je al snel door de bomen het bos niet meer. En het is allemaal niet zo zwart wit. Dat ene koopje heeft net wel een groot onderhoudsbeurt gehad. Die a-merk mountainbike valt wel uitelkaar. Af en toe is het ook een beetje geluk hebben.
Vraag die ene (of meerdere) fanatieke mountainbiker; hij of zij wil je vast op weg helpen. Of ga gezellig samen kijken naar de mountainbike die je op het oog hebt.
Belangrijk; bepaal je budget. Er is altijd een mountainbike bij te vinden.
Doe je ervaring op en bepaal voor jezelf of je het waard vindt om een groter budget in te gaan inzetten.
Welke wielmaat voor de mountainbike?
bron : 12gobiking
In de jaren ’90 had je slechts de keuze uit één wielmaat bij de aanschaf van een mountainbike, namelijk 26 inch. De afgelopen jaren zijn er twee wielmaten bijgekomen en heb je de keuze tussen 26 inch, 27,5 inch of 29 inch wielen. Overal op internet is wel informatie te vinden over de voor– en nadelen van de verschillende wielmaten. Voor welke wielmaat je het beste kunt kiezen is dan ook een onderwerp waar veel discussie over blijft ontstaan. In dit blog pakken wij het iets anders aan en bespreken we de opkomst en ontwikkelingen van de verschillende wielmaten. Hierdoor kun je deze discussies voortaan uit de weg gaan en gemakkelijk de juiste keuze maken.
29 inch
De opkomst van 29 inch
Het is ondertussen al meer dan 10 jaar geleden sinds de introductie van de eerste mountainbike met 29 inch wielen. Deze wielmaat is op de markt gebracht om een andere rijervaring te bieden dan de traditionele 26 inch wielmaat. Met grotere wielen is het namelijk gemakkelijker om je snelheid op lange rechte stukken vast te houden en kleine obstakels te overwinnen. Toch was niet iedereen meteen enthousiast over deze nieuwe mountainbikes. Dit had vooral te maken met het feit dat mountainbikes met 29 inch wielen minder wendbaar en een stuk zwaarder waren dan de mountainbikes met 26 inch wielen.
Ontwikkelingen
De afgelopen jaren zijn deze negatieve kenmerken ten opzichte van een mountainbike met 26 inch wielen vrijwel verdwenen, omdat mountainbikes met 29 inch wielen enorm zijn doorontwikkeld. De fietsen zijn steeds lichter geworden door het gebruik van nieuwe technieken en materialen. Ook zijn de frames een stuk wendbaarder geworden dan hun voorgangers. Dit is mogelijk gemaakt door de achterbrug te verkorten en de mountainbikes te voorzien van een kortere stuurpen.
Hoe is het nu?
Steeds meer mensen zijn dan ook overtuigd van de positieve rijeigenschappen van een mountainbike met 29 inch wielen. Dit is ook terug te zien in het aanbod, waarbij fabrikanten vooral nieuwe mountainbikes op de markt brengen met 29 inch wielen in plaats van 26 inch wielen. Wij zijn dan ook van mening dat het op dit moment de meest verstandige keuze is om voor een mountainbike met 29 inch wielen te kiezen, omdat de technieken steeds verder zijn doorontwikkeld en de negatieve eigenschappen ten opzichte van een 26 inch mountainbike zo goed als verdwenen zijn.
27,5 inch
De opkomst van 27,5 inch
Omdat de mountainbikes met 29 inch wielen in eerste instantie niet met open armen werden ontvangen, ging men op zoek naar een alternatief. Dit werd een maat tussen de traditionele 26 inch wielen en de nieuwe 29 inch wielen in. Deze nieuwe mountainbikes met 27,5 inch wielen gebruikten hetzelfde frame als mountainbikes met 26 inch wielen, waardoor de voordelen van dit frame gecombineerd konden worden met de voordelen van grotere wielen.
Gebruik op dit moment
Zoals we al eerder besproken zijn de negatieve kenmerken van een mountainbikes met 29 inch wielen grotendeels verdwenen, waardoor de mountainbikes met 27,5 inch wielen tegenwoordig op een andere manier gebruikt worden. Deze wielmaat wordt op dit moment vooral gebruikt bij kleine framematen en mountainbikes met brede banden, bijvoorbeeld voor fatbikes en downhill fietsen.
26 inch
Ondanks dat het de wielmaat is waar het allemaal mee begon, worden er op dit moment steeds minder mountainbikes met 26 inch wielen op de markt gebracht. Dit is veroorzaakt door de opkomst van 29 inch en 27,5 inch wielen de afgelopen jaren, waardoor er steeds minder aandacht besteedt is aan de ontwikkeling van mountainbikes met 26 inch wielen. Vanwege de lage ontwikkelingskosten wordt deze wielmaat op dit moment vooral gebruikt bij kinderfietsen en de goedkopere mountainbikes. De meeste nieuwe mountainbikes worden dan ook geleverd met 29 inch wielen, omdat de rijeigenschappen gewoonweg beter zijn.
Hardtail of fully (full suspension) mountainbike?
Bron : 12gobiking
Je wilt beginnen met mountainbiken of bent misschien al een gevorderde fietser, je zoek wat online en ziet ontzettend veel keuze tussen verschillende mountainbikes. Eén van de grootste en belangrijkste keuze is tussen een hardtail mountainbike en een full suspension.
Keuze: Hardtail of Fully?
We verdelen onze mountainbikes in verschillende groepen: Hardtail en full suspension. Dit heeft te maken met de vering van de fiets en daarmee ook met het gebruik van jouw mountainbike.
Op het eerste gezicht zie je al direct het grote verschil. Hardtail mountainbikes hebben alleen een geveerde voorvork. De fully’s hebben een vering bij de voorvork en een achtervering in het frame.
Vaak wordt er gezegd dat full suspension fietsen comfortabeler zijn dan hardtails. Dat is niet altijd zo. Het comfort wordt namelijk niet alleen bepaald door het functioneren van de achterdemper maar ook door de geometrie van de fiets. De achterdemper vangt natuurlijk veel schokken en trillingen op. Maar op het moment dat de zithouding van de fiets sportief blijft (laag stuur – hoog zadel) blijf je jouw rug belasten. Een oplossing kan dan zijn om te kijken naar een full suspension die het stuur hoger heeft staan zodat je minder ver voorover hangt. Er zijn ook hardtails met een meer op comfort gerichte geometrie, deze fietsen geven dus ook meer comfort. Afhankelijk van de veerweg is een 29er mtb over het algemeen comfortabeler dan een 27,5’’ mountainbike.
Hardtail mountainbikes
Hardtail mountainbikes zijn erg breed inzetbaar. De mountainbike in het algemeen zijn natuurlijk bedoel om door het bos te knallen. De hardtail mountainbike is dan ook goed geschikt om door het bos te crossen maar kunnen ook gebruikt worden op de verharde weg. Hier de voor- en nadelen van een Hardtail mountainbike.
Voordelen hardtail mountainbikes
- Het gewicht van een hardtail mountainbike is lager dan dat van een Full Suspension in dezelfde prijsklasse.
- Hardtail mountainbikes hebben een vaste geometrie, hierdoor veranderen de lijnen zoals de zithouding niet.
- Hardtail zijn goedkoper, zowel in aanschaf als in onderhoud.
- De hardtail mountainbikes zijn stijver. Hierdoor ervaar je een efficiëntere trapkracht.
- Hardtail mountainbikes zijn bergop erg goed, dit door het lage gewicht en de stijfheid
Nadelen hardtail mountainbikes
- Schokken die veroorzaakt worden door oneven terrein komen gelijk terecht bij de rijder.
- Doordat je veel schokken moet opvangen neemt de snelheid af
Wanneer kies je voor een hardtail mountainbike?
De hardtail mountainbikes zijn uitermate geschikt voor de rijder die op minder ruw terrein rijdt. Daarnaast is de acceleratie een stuk krachtiger dan die van een fully. Dit komt door de stijfheid van de fietsen. Hardtail mountainbikes kunnen erg breed ingezet worden. In het Nederlands landschap worden voornamelijk hardtail mountainbikes gebruikt.
Welke wielmaat voor de mountainbike?
bron : 12gobiking
In de jaren ’90 had je slechts de keuze uit één wielmaat bij de aanschaf van een mountainbike, namelijk 26 inch. De afgelopen jaren zijn er twee wielmaten bijgekomen en heb je de keuze tussen 26 inch, 27,5 inch of 29 inch wielen. Overal op internet is wel informatie te vinden over de voor– en nadelen van de verschillende wielmaten. Voor welke wielmaat je het beste kunt kiezen is dan ook een onderwerp waar veel discussie over blijft ontstaan. In dit blog pakken wij het iets anders aan en bespreken we de opkomst en ontwikkelingen van de verschillende wielmaten. Hierdoor kun je deze discussies voortaan uit de weg gaan en gemakkelijk de juiste keuze maken.
29 inch
De opkomst van 29 inch
Het is ondertussen al meer dan 10 jaar geleden sinds de introductie van de eerste mountainbike met 29 inch wielen. Deze wielmaat is op de markt gebracht om een andere rijervaring te bieden dan de traditionele 26 inch wielmaat. Met grotere wielen is het namelijk gemakkelijker om je snelheid op lange rechte stukken vast te houden en kleine obstakels te overwinnen. Toch was niet iedereen meteen enthousiast over deze nieuwe mountainbikes. Dit had vooral te maken met het feit dat mountainbikes met 29 inch wielen minder wendbaar en een stuk zwaarder waren dan de mountainbikes met 26 inch wielen.
Ontwikkelingen
De afgelopen jaren zijn deze negatieve kenmerken ten opzichte van een mountainbike met 26 inch wielen vrijwel verdwenen, omdat mountainbikes met 29 inch wielen enorm zijn doorontwikkeld. De fietsen zijn steeds lichter geworden door het gebruik van nieuwe technieken en materialen. Ook zijn de frames een stuk wendbaarder geworden dan hun voorgangers. Dit is mogelijk gemaakt door de achterbrug te verkorten en de mountainbikes te voorzien van een kortere stuurpen.
Hoe is het nu?
Steeds meer mensen zijn dan ook overtuigd van de positieve rijeigenschappen van een mountainbike met 29 inch wielen. Dit is ook terug te zien in het aanbod, waarbij fabrikanten vooral nieuwe mountainbikes op de markt brengen met 29 inch wielen in plaats van 26 inch wielen. Wij zijn dan ook van mening dat het op dit moment de meest verstandige keuze is om voor een mountainbike met 29 inch wielen te kiezen, omdat de technieken steeds verder zijn doorontwikkeld en de negatieve eigenschappen ten opzichte van een 26 inch mountainbike zo goed als verdwenen zijn.
27,5 inch
De opkomst van 27,5 inch
Omdat de mountainbikes met 29 inch wielen in eerste instantie niet met open armen werden ontvangen, ging men op zoek naar een alternatief. Dit werd een maat tussen de traditionele 26 inch wielen en de nieuwe 29 inch wielen in. Deze nieuwe mountainbikes met 27,5 inch wielen gebruikten hetzelfde frame als mountainbikes met 26 inch wielen, waardoor de voordelen van dit frame gecombineerd konden worden met de voordelen van grotere wielen.
Gebruik op dit moment
Zoals we al eerder besproken zijn de negatieve kenmerken van een mountainbikes met 29 inch wielen grotendeels verdwenen, waardoor de mountainbikes met 27,5 inch wielen tegenwoordig op een andere manier gebruikt worden. Deze wielmaat wordt op dit moment vooral gebruikt bij kleine framematen en mountainbikes met brede banden, bijvoorbeeld voor fatbikes en downhill fietsen.
26 inch
Ondanks dat het de wielmaat is waar het allemaal mee begon, worden er op dit moment steeds minder mountainbikes met 26 inch wielen op de markt gebracht. Dit is veroorzaakt door de opkomst van 29 inch en 27,5 inch wielen de afgelopen jaren, waardoor er steeds minder aandacht besteedt is aan de ontwikkeling van mountainbikes met 26 inch wielen. Vanwege de lage ontwikkelingskosten wordt deze wielmaat op dit moment vooral gebruikt bij kinderfietsen en de goedkopere mountainbikes. De meeste nieuwe mountainbikes worden dan ook geleverd met 29 inch wielen, omdat de rijeigenschappen gewoonweg beter zijn.
Bron: MTBclub.nl
Voor iedere rit
- Controleer je bandenspanning en pas bandenspanning aan op ondergrond
- Controleer de remmen
- Controleer of de wielen goed vastzitten, check snelspanners
- Zorg dat je altijd een gereedschapset bij je hebt om losse onderdelen aan te draaien.
- Fiets schoonmaken met oude vaatwasborstel en tandenborstel, emmertje water met wat sop erin.
- Ketting schoonmaken met een doek of borsteltje, zorg daarbij dat je het vuil niet tussen de schakels drijft.
- En smeer de draaiende delen.
- Fietsketting schoonmaken & smeren
- Derailleur smeren
- Controleer de werking van remmen en derailleur
- Controleer de spaken van beide wielen
- Controleer de banden op scheurtjes
- Controleer of er speling op het balhoofd zit. Het makkelijkste is de voorrem in te knijpen en je mountainbike heen en weer te bewegen. Op het balhoofd mag geen speling zitten.
- Controleer speling op het crankstel.
- Controleer of er speling in de wielnaven zit. De naven mogen niet te vast zitten maar ook niet te los.
- Maak je derailleur grondig schoon, smeer de scharnierende delen en demonteer de derailleurwieltjes en maak ze goed schoon.
- Demonteer de pedalen zodat deze niet vastroesten
- Demonteer zadelpen en stuurpen om te voorkomen dat deze vast komen te zitten.
- Maak de cassette mooi schoon met een tandenborsteltje.